Hopp til innhold
Barn og unge

En lekende og inkluderende skolestart

Sammen med en rekke kulturaktører har NTO levert et første innspill til Fellesskoleutvalget. I innspillet fremmer vi at drama og teater må innføres som ett av de praktiske og estetiske fagene i småskolen. Dette vil bidra til å realisere regjeringens ambisjoner om en lekende og inkluderende skolestart.

<p>Illustrasjonsbilde: Pexels</p>

Illustrasjonsbilde: Pexels

En rekke ulike aktører innen kunst- og kulturfeltet har 30. mai 2025 levert et felles innspill til det regjeringsnedsatte Fellesskoleutvalget som skal utrede fellesskolens rolle i framtidens samfunn.

Innspillet er signert:

  • Drama- og teaterpedagogene
  • Creo
  • Norsk Skuespillerforbund
  • Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
  • Nasjonalt fagorgan for drama og teatervitenskap
  • Norsk Scenekunstbruk
  • NTO

Sammen peker vi på viktigheten av at drama og teater reetableres i læreplanverket og innføres som innføres som ett av de praktiske og estetiske fagene i grunnskolen.

Vi foreslår at Drama og teater etableres som et nytt fag med én time per uke på første trinn i småskolen innenfor dagens timetallsramme. Timene kan omfordeles fra fag som har hatt en betydelig økning i timetall etter seksårsreformen, for eksempel norskfaget.

Dette vil kunne bidra til å realisere regjeringens ambisjoner om en lekende og inkluderende skolestart på en strukturert måte.

Tverrfaglig

Drama- og teaterfaget er tverrfaglig i sin natur og har lek og kreativ utforskning i sin kjerne, noe som bidrar til et trygt og positivt læringsmiljø. Det bygger på barns naturlige rollespill som en grunnleggende form for læring og utvikling og tilbyr et gjennomarbeidet, faglig fundert verktøy for å gi den inkluderende og relasjonsbyggende leken en naturlig plass i klasserommet.

I drama- og teaterfaget tas både lek og faglig innhold på alvor, og faget bidrar til samlende opplevelser, øving på sosiale og emosjonelle ferdigheter og trygg trening i muntlige ferdigheter og å opptre foran andre.

Forankret i læreplanverket

Drama og teater har lang historikk som del av læreplanmål i norskfaget (1939–2020), og en reetablering i læreplanverket vil være både naturlig og faglig forankret. Faget er allerede forankret i høyere utdanning, med eksisterende lærerkompetanse og læreplanskisser.