Innspill til forskrift om fordeling av tippemidler
NTO støtter formålet med en ny forskrift for fordeling av tippemidler til kultur og ambisjonen om tydeligere prioriteringer, åpenhet og forutsigbarhet. Vi er også positive til at Den kulturelle skolesekken og øvrige kulturtilbud til barn og unge løftes frem som særskilte prioriteringer.
How Romantic, Carte Blanche
Foto: Øystein Haara
NTO har 17. desember 2025 sendt et innspill til Kultur- og likestillingsdepartementet til forslag til forskrift om fordeling av overskuddet fra Norsk Tipping AS (spillemidler) til kulturformål.
Vi støtter på at fordelingen av spillemidler til kulturformål, på lik linje med fordelingen av spillemidler til idrettsformål og til samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner, skal skje etter en forskrift som bidrar til å tydeliggjøre hvilke prinsipper som ligger til grunn for fordelingen, og bidrar til åpenhet om prioriteringer og større forutsigbarhet for tilskuddsmottakerne.
NTO anerkjenner også at denne delen av spillemidlene i hovedsak skal gå til:
a. kulturfrivillighet
b. kulturtiltak for barn og unge, herunder Den kulturelle skolesekken og Frifondordningene
c. kulturarenaer og utstyr
d. andre kulturformål, hovedsakelig rettet mot barn og unge.
Prioriterte målgrupper
Videre støtter vi forskriftens prioritering av barn og unge. Vi mener samtidig at også barn under skolealder bør være en likeverdig del av denne prioriterte målgruppen, og at dette bør tydeliggjøres i forskriften.
Det profesjonelle kulturlivet
Vi er glade for at Den kulturelle skolesekken (DKS) løftes frem særskilt som et prioritert formål og dermed tydeliggjøres som en del av kjernen av formålet for tippemidlene til kulturformål.
Vi understreker at det er behov for å styrke de økonomiske rammene for innholdet i DKS, slik at antallet kunstopplevelser kan opprettholdes og den kunstneriske kvaliteten i tilbudet sikres. En slik styrking er også nødvendig for å oppfylle det nasjonale målet om at DKS skal omfatte profesjonell kunst- og kulturformidling til barnehagebarn – uten at dette skjer på bekostning av tilbudet til elever i skolen.
Videre forutsetter vi at også forskriftens bokstaver c. og d. åpner for tildeling av midler til profesjonelle aktører og tiltak.
Spillemidler og statsbudsjettet
NTO legger til grunn at de profesjonelle musikk- og scenekunstinstitusjonene skal finansieres over statsbudsjettet, og har tidligere uttalt oss kritisk til departementets oppsplitting og flytting av deler av rammetilskuddet til spillemidlene. Denne delen av tilskuddsforvaltningen har ført til stor uforutsigbarhet for de institusjonene det gjelder.
Slik det er beskrevet i høringsnotatet ser departementet forvaltningen av tilskudd over statsbudsjettet og fra spillemidler i sammenheng.
NTO mener at dersom en forskrift for fordelingen av spillemidler til kulturformål kan bidra til større forutsigbarhet i tilskuddsforvaltningen er dette positivt. En forutsetning for det er at de formålene som ikke lenger vil prioriteres i fordelingen av spillemidlene, faktisk videreføres over statsbudsjettet.