Julebrev

HÅP!

På vei inn i den fredelige juletid, ser vi tilbake på et år med en dramatisk annerledes utgang enn inngang, men også et år med sterke kunstneriske prestasjoner, publikumsrekorder, politiske gjennomslag og bransjesolidaritet. Vår direktør Morten Gjelten retter med dette julebrevet en stor takk til alle som har fylt dette arbeidsåret med kompetanse og kjærlighet.

<p><strong>F*CK F*CK F*CK</strong>, Kvääniteatteri, Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš og Hålogaland Teater<br />Foto: Knut Åserud</p>

F*CK F*CK F*CK, Kvääniteatteri, Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš og Hålogaland Teater
Foto: Knut Åserud

HÅP!

Det er den gamle historien om halvfulle eller halvtomme glass. Idet vi er i ferd med å avrunde 2024, legger vi bak oss et turbulent musikk- og scenekunstår med krevende politiske kamper og dramatiske kutt. Ved utgangen av dette året er det på den ene siden naturlig å fokusere på de alvorlige situasjonene som bransjen har vært igjennom, og fremdeles står i.

Men samtidig som vi aldri skal være naive, så skal vi heller ikke opptre selvoppfyllende engstelig. Fra NTOs ståsted er 2024 også et år med gode historier, viktige hendelser og minneverdige opplevelser i orkester- og teatersaler.

Levende interesse for musikk og scenekunst

Bare denne siste førjulsuken vet vi at 7.000 barnehagebarn får oppleve musikalsk førjulsmagi med Stavanger Symfoniorkester, mens stadig flere sørlendinger har fått øynene opp for Kildens teaterkort og dermed tilgang til variert scenekunst til lave priser. Samtidig har vidt forskjellige forestillinger som «F*CK F*CK F*CK» i høst begeistret tusenvis av unge mennesker, mens den gripende lokale fortellingen «Jordmor på jorda» satt publikumsrekord for Teatret Vårt. Strømmetallene til Bergen Filharmoniske Orkester skyter i været, og Trøndelag Teaters årsbesøk har så langt overgått teaterets opprinnelige forventninger.

Og vi kunne ha fortsatt, for 2024 var – blant mye annet – også året hvor musikk- og scenekunstinstitusjoner over hele landet stadig meldte om utsolgte hus, gode kritikker, kunstnerisk dristige prosjekter og begeistrede tilbakemeldinger fra publikum.

Satsing på infrastruktur

2024 var også året hvor rapporten fra Sannhets- og forsoningskommisjonen ble lagt fram, og hvor Čoarvemátta – det uendelig vakre og ambisiøse, nye hjemmet til det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš ble åpnet. Vi forventer at rapporten får særlig stor betydning får våre medlemmer som arbeider med minoritetsspråk.

Gledelig var det også at våre medlemmer samlet sett fikk et bedre og mer gjennomsiktig statsbudsjett en de foregående årene, Kloden Teater ble sikret og styrket, og flere institusjoner fikk midler til verdibevarende investeringer.

Ikke minst la regjeringen endelig forslaget til en styrket kulturlov fram for Stortinget – en sak NTO har brukt mye ressurser på de siste årene. Vi har tro på at loven vil sikre et godt rammeverk rundt institusjonene framover, både hva angår kunstens frie stilling og det offentliges ansvar for finansiering av infrastrukturen.

Et visjonært og kvalitetsbevisst kunstfelt

Og framover? I Bergen pusses det opp på Den Nationale Scene, bygges i Sentralbadet og tenkes visjonært rundt fremtidig Griegkvartal. Planene om nytt teater i Stavanger går lovende og stødig framover, og det samme gjelder nytt konserthus i Tromsø og nye teaterbygg i Haugesund og Lillestrøm. Andre eksempler kunne vært nevnt. Om 2025 nå bare kan gi oss en verdig og akseptabel løsning for Nationaltheatret, så vil det være viktig for hele feltet.

Musikk- og scenekunstinstitusjonene i Norge er stadig en sterk og kvalitetsbevisst bransje, med solid generasjonsoverført kompetanse, med stødig kontakt med publikum og med uvurderlige ringvirkninger i lokalmiljøene. Uansett om målestokken er selve kunstopplevelsen, scenerommets fellesskap, samfunnets bærekraft og beredskap eller stedsutvikling og bolyst; vi er en infrastruktur verdt å sloss for. Og for å gi de bekymrede et poeng: Mye tyder på at det blir nødvendig å kjempe enda hardere fremover. Kjempe tydeligere, bedre og mer samlet.

Sterke bransjenettverk

Det siste lærte vi også i 2024; at selv om Oslo Nye Teaters framtid fortsatt er uviss, så viste dette året oss en bransjesolidaritet og kampvilje som det er godt å ta med seg videre. I dette bildet hører også med en fortsatt gledelig styrking av de nordiske nettverkene på scenekunst- og musikkområdet.

Så mens kunstnere og institusjoner må fortsette å fortolke en forunderlig verden, må historiene om kulturens og kunstens betydning og rolle også gjenfortelles kontinuerlig, og hjerter og hjerner må vinnes på ny både hos publikum og politikere. Neste år er det valgår, men først er det ettertanke og gode tilbakeblikk på en innholdsrik sesong.

Takk til alle foran og bak scene og podium som har fylt arbeidsåret med kompetanse og kjærlighet.

Vi ønsker alle noen fredelige jule- og nyttårsdager før vi sammen går offensivt løs på 2025!

Morten Gjelten, direktør i Norsk teater- og orkesterforening