Hopp til innhold
Barn og unge

Lekens muligheter

Drama- og teaterfaget må inn som eget fag i grunnskolen skriver Drama- og teaterpedagogene, NTO og en rekke bransjeorganisasjoner i dette debattinnlegget i Dagsavisen. Faget har lek og samspill som sin kjerne og styrker både læring, leselyst og trivsel, skriver artikkelforfatterne.

<p>Illustrasjonsbilde: Pexels, Cottonbro</p>

Illustrasjonsbilde: Pexels, Cottonbro

Dagsavisen 30. august 2025

Hvis vi var kunnskapsminister for en dag,
ville vi gitt førsteklasse det faget som har lek og samspill i sin kjerne.
1 time i uka.
I tillegg til frilek og lekende friminutter,
og i tillegg til lek i andre fag,
som ikke har lek i selve kjernen av faget.

Det finnes nemlig et sånt fag.
Et fag der læreren er med på å skape lekeverdener,
lek med roller, fiksjon og handling,
som hele klassen blir med inn i.
Sammen – i den samme leken.
Alle får være med.

Som barn gjør,
tar vi lek på alvor i dette faget,
der forestillingsevnen, kroppen og stemmen er våre viktigste verktøy.
I teaterhusene og på filmer spiller voksne skuespillere.
Skolens drama- og teaterfag i førsteklasse,
har like gjerne dramaforløp i klasserommet.
Uten publikum. Vi gjør et tema, en bok, en fortelling levende.
Dette faget har mange måter å gjøre det på.

For de førsteklassingene som ikke
trer inn i lekverdener ofte, med hele seg.
Ikke så mye som barn gjorde før skjermen
tok så stor plass i samfunnet og livene våre.
Der karakterene på skjermene nå leker for oss.
De barna kan vi få med, når vi vekker til live lek,
i en forestilt verden. Sammen med barna. Stol på oss.
Dette med lek og spill kan faget vårt.

Lesing. Leselyst. Forstå hva vi leser.
Faget med lek, roller, fiksjon og handling
i sin kjerne,
kan selvfølgelig ta med barn inn i bøkene.
Der de får leke og være,
som om de er karakterene i boka.
Og så leser boka på vanlig måte etterpå, eller blir lest for.
Bare at da er de klare, har vært med på å tolke og forstå det som skjer,
har lekt det og kjent det på kroppen,
og leser den boka på en annen måte enn før.

Norge har riggen klar.
I over 50 år har Norge utdannet drama- og teaterlærere i fleng.
På de fleste lærerutdanningene lærer lærerstudentene biter av vårt fag.
Alle barnehagelærerne har det i utdanningen sin.
Hvis vi var kunnskapsminister for en dag, ville vi lyttet til dem nå.

Hvis det bare står der,
på timeplanen en time i uka.
Vips, så får alle førsteklassinger bli med.
Inn i en fantasifull lekeverden der alle er med.

Vi kan gjøre mer enn å leke,
mens vi leker.
I dette faget.
Hvis vi var kunnskapsminister for en dag,
ville vi lyttet til dem
som kan fortelle mer om alt det.

Kari Strand, daglig leder Drama- og teaterpedagogene

Hans Ole Rian, forbundsleder Creo

Wenche Torrissen, professor Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen

Berit Aarrestad, Nasjonalt fagorgan for drama og teatervitenskap

Morten Gjelten, direktør Norsk teater- og orkesterforening

Per Emil Grimstad, forbundsleder Norsk skuespillerforbund

Tine Valavuo Tyldum, daglig leder Scenekunstbruket