Tre tekster er nominert til årets beste kritiske tekst innenfor feltet teater, musikk eller dans. Vinneren blir annonsert under Festspillene i Bergen torsdag 27. mai, og får et reisestipend på 15 000 kroner.
Norsk kritikerlag, Festspillene i Bergen og Norsk teater- og orkesterforening (NTO) samarbeider om Årets kritikk, en kåring av årets beste kritiske tekst eller radiomanus om utøvende kunstuttrykk.
Selv om 2020 har vært et spesielt år både for kritikere og utøvere, har det kommet inn svært mange forslag til Årets kritikk.
– Juryens inntrykk er at aktiviteten og kvaliteten på fjorårets kritikk var høy, sier juryleder Emil Bernhardt.
Fjoråret var også et usikkert år for mange kritikere. Likevel har de initiert flere store kulturdebatter. Juryleder Emil Bernhardt sier at de tre nominerte speiler dette spesielle året.
– Frøyslands tekst reflekterer over hva digitale overføringer har å si for scenekunsten. Denne nye formidlingsformen er det flere som har skrevet om i år, sier Bernhardt.
En av de andre store debattene det siste året, var NRKs manglende dekning av klassisk musikk.
– Hilde Halvorsrøds tekst har både satt i gang og vært en referanse i debatten, mens Magnus Anderssons anmeldelse av Mahlers ufullendte symfoni nr. 10 er en grundig og omfattende essayistisk tekst i en dagsavis, sier Bernhardt.
Utdelingen av Årets kritikk 2020/2021 vil finne sted på biblioteket i Bergen 27. mai klokken 17.45, i etterkant av Kritikerlagets og Festspillenes salong om Alan Lucien Øyens verk The American Moth. Salongen og utdelingen vil senere bli tilgjengelig som podkast.
Juryen er utpekt av arbeidsutvalget i Kritikerlagets seksjon for teater, musikk og dans, med ett medlem foreslått av Festspillene i Bergen, og ett medlem foreslått av NTO. Juryen har lest kritikker publisert i norskspråklige, redigerte medier i perioden 1. mai 2020 til 1. mai 2021.
Juryen har bestått av: