Sterke kunst- og kulturinstitusjoner bidrar til å styrke sivil motstandskraft, ivareta kulturarv og gi befolkningen tilgang til kunst- og kulturopplevelser også under kriser og krig. Rammeverket rundt disse må derfor bygges og forsvares i en tid hvor dette er mulig. Det er hovedbudskapet i vår uttalelse til Totalberedskapsmeldingen.
Drontheim, Trøndelag Teater
Foto: Vegard Eggen
NTO har 14. februar 2025 sendt en høringsuttalelse til Stortingets justiskomité om regjeringens totalberedskapsmelding.
Vi er glade for at regjeringen anerkjenner kunstens og kulturens avgjørende rolle i beredskapsarbeidet, og at kulturpolitikken har fått sin plass i totalberedskapsmeldingen, forankret i infrastrukturkravet i Grunnloven § 100 som forplikter offentlige styresmakter til å legge til rette for et åpent og opplyst offentlig ordskifte.
Dette innebærer et ansvar for å sørge for at det finnes velfungerende kanaler for utveksling av informasjon og meningsytringer i samfunnet. I lys av hvordan myndighetens uforholdsmessig inngripende tiltak rammet musikk- og scenekunstinstitusjonene under pandemien, er det en viktig presisering at regjeringen i så stor grad som mulig vil opprettholde kulturelle møteplasser i en krise- eller krigssituasjon.
Sterke, forskjelligartede og uavhengige kunst- og kulturinstitusjoner over hele landet – som evner å ivareta kulturarven og gi befolkningen tilgang til kunst- og kulturopplevelser også under kriser og krig – er en sentral del av infrastrukturen for demokrati og ytringsfrihet. Institusjonene på sin side vil ta sitt ansvar for å lage planer for å ivareta og kunst og kultur også under kriser.
Kunsten og kulturen har stor betydning for befolkningens mulighet og evne til å være opplyst og kritisk tenkende, finne mening og innsikt i tilværelsen, og være åpne og søkende for løsninger og muligheter og opprettholde mental helse, utholdenhet og håp.
Det at kunsten og kulturarven er blant de første områdene autoritære regimer søker å kontrollere, viser nettopp hvor viktig kunsten er som motstandskraft, som en del av det å være menneske og som en del av et demokratisk samfunn.
Derfor er det avgjørende å bygge og forsvare solide rammeverk og strukturer rundt de frie kunst- og kulturinstitusjonene i tider hvor dette er mulig. Når disse institusjonene eventuelt allerede er under reelt press fra autoritære styresmakter eller en okkupasjonsmakt, er det for sent.
Vi vil særlig understreke verdien av den levende musikken og scenekunsten som fellesskapets og øyeblikkets kunst, skapt i sanntid i møte mellom utøvere og publikum. Dette er utadvendte og sosiale kunstformer som inviterer til dialog, innlevelse og undersøkende kritisk refleksjon. Gjennom mangetydig og nyansert historiefortelling – hvor også de lavmælte eller marginaliserte stemmene kan få en plass – evner disse kunstformene å gå i dybden og få fram kompleksiteten i en sak, gi motstand til fastlåste virkelighetsforståelser og bevege oss videre i fellesskap.
Samtidig er musikk- og scenekunstinstitusjonene viktige forvaltere av den immaterielle kulturarven, hvor våre felles historier og samfunnets hukommelse revitaliseres og holdes i hevd.
I tillegg holder flere av disse institusjonene hus i historiske bygg eller andre signalbygg som er betydningsfulle for befolkningens identitet og fellesskapets tilhørighet og trygghet. I et beredskapsperspektiv må det tas høyde for at dette er bygg som derfor aktivt kan bli brukt som mål for å destabilisere samfunn.
Vi vil også understreke betydningen av å opprettholde formidlingen av kunst og kultur i skolen, noe som kan kreve særskilte beredskapsplaner.
Videre er det viktig at det legges til rette for samhandling mellom frie kunstneriske virksomheter på tvers av landegrensene, slik at dialogen i størst mulig grad kan opprettholdes også i krisetider eller dersom demokratiske verdier er under press.
I meldingen pekes det på at desinformasjon er et av flere virkemidler som fremmede stater kan ta i bruk for å påvirke politiske prosesser eller beslutninger i en gitt retning, men også for å forsterke polarisering, spre mistillit eller å skape generell uro i befolkningen.
NTO understreker i den sammenheng at den levende musikken og scenekunsten ikke bare utgjør en verdifull motvekt til den digitale offentligheten og den tabloide og konfliktorienterte logikken som preger de kommersielt drevne og algoritmestyrte nyhetsstrømmene, men også et viktig supplement til den redaktørstyrte og seriøse journalistikken for dypere innsikt om sammenhenger og menneskelig erfaring.
Vi forventer derfor at vilkårene for kunstens egenverdi og særegne språk får en sentral plass i regjeringens varslede strategi mot desinformasjon.